The Hearts Sacred School

2 juli 2015 - Naivasha, Kenia

Een hele andere dag vandaag. Vandaag ben ik naar beide scholen geweest van The Sacred Hearts School: kleuterklas (3-6 jr.) & basisschool (7-14 jr.).

Voor een half uurtje terug uit school. Vanochtend bracht Peter (huis 5) Alice en mij met de motor naar de kleuterschool (met z'n 3en op de motor dus).

Aangekomen bij de kleuterklas verwelkomde Monica (soort moeder voor Alice en het hoofd van de kleuters) ons en kreeg ik een kleine rondleiding. 3 Klassen met toilet op een rij, met er tegenover een plein waar ook de tassen met jassen hangen. That's it. En dat voor 100 kinderen.

Na de rondleiding liep ik met Monica (Alice moest weg) voor een half uur naar de basisschool. Heb ik toch nog wat beweging! De basisschool zag er mooi uit met veel bomen. Bij een buitenactiviteit wezen kijken, maar in m'n gedachte bij die kleuters met hun gezicht en huge ogen).

Gelukkig had Monica geregeld dat we met een schoolbusje terug konden naar de kleuterklas.

Thuisgekomen bij Monica kreeg ik eerst twee toetjes, zo'n Danoontje. Ontzettend van genoten.

Na de warme maaltijd liepen we Monica's achtertuin in: de kleuterklas. Een aantal klassen.sliepen. Maar dan op hun plekje met armen op de tafel. Zielig en grappig dacht ik tegelijk.

Ik mocht bij een kleuterklasje zitten van 32 kleuters, allemaal in uniform, in een ruimte van 3,5 bij 5 meter met daarin zes rijen banken, daartussen drie tafeltjes en een plastic stoel voor de juf. Dus niemand zit te ver weg om iets te kunnen lezen van het bord.

De kleuters waren bezig met Engelse woordjes op te schrijven met daarbij een tekening die ze mochten inkleuren. Ik mocht het dan nakijken wat best leuk was. En deze kinderen die Engels leren en schrijven zijn dus 3-4 jaar. Monica vertelde mij dat dat was omdat op de basisschool alleen in het Engels wordt lesgegeven.

Om 15.00 uur maakte we ons klaar (zij jassen en tassen vinden, ik 300 keer high-five geven) en gingen we hutje mutje met 25 kids naar de basisschool om de andere op te halen. Gelukkig mocht ik voorin zitten.

Aangekomen bij de basisschool werden alle kinderen van Boresha verdeeld over twee busjes en reden we terug.

Monica wou graag dat ik morgen terugkom en dat zal ik zeker doen. Wel zal ik er om 06.00 uur uitmoeten...